torsdag 10 juni 2021

35 km - Söderslätt

 35 km
Söderslätt
När jag fått en idé som jag inte kan släppa och en utmaning för mig själv som jag behöver testa,
då måste jag prova
om jag kan!

Scrolla nu längst ner och läs uppåt!

Vidare på Skåneleden mellan fälten på slätten, förbi Gyllehögarna https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gyllh%C3%B6garna
och hem.
Nära busshållplats Karlsnäs (buss 145 som går mellan Trelleborg och Svedala, som sedan båda har pågatåg).

Det tog mig ca 8 timmar, med lunch och middag.
Jag njöt hela vägen och kroppen höll.
Bara lite stel dagen efter, inget mer.
Underbart!
Och 35 km!

Rapsens blommor sjöng på sista versen.
Jag vandrade genom Västra Virestad, en charmig by med ett minimalt bibliotek (bokbytarställe) som får alla att le och blomsterprakt.

Jag vandrade över Domme.
Över väg 101, landsvägen som delar världen i Söderslätt och norröver.
Söder om landsvägen planar det ut och är bördit som attans.
Jag stannade i Fru Alstad för ett middagsstopp.
Där finns en fin toalett i ett litet hus vid kyrkogården, grillplats och vindskydd.

Och utsikt åt sydväst.
Några få regndroppar föll och gav lite svalka, variation och extra kraft.

Lite mer skog. Förbi Norra Lindholmens borgruin. Ut ur skogen. Med utsikt mot Svedala.

Sen bar det av en bit västerut, söder om vägen.


Till min lycka hittade jag en gångtunnel under E65-eländet vid Börringekloster. Folk kring 2 meter lär nog få ducka, men man slapp att sprinta över vägen.

Jag valde sedan att att knata över byn Nötesjö. Njöt av blommande syrener och en och annan fin trädgård. 
Nere vid Börringe kyrka plockade jag fram hörlurarna för lite toner med fart. E65an var full medbrummande fordon vid 16-tiden.

Vid Sturup, Malmö Airport, var värmen tryckande. Men molnen var på väg in från sydkusten med välkommen skugga. Ett och annat plan landade och polisens helikopter stannade precis på den portabla plattan som det var tänkt. Parkeringarna var ganska ödsliga i dessa pandemitider.


Detta skulle bli en vägvandring till största del. Mycket gick längs Skåneleden, men inte hela vägen. Jag hade planerat med https://mat-din-runda.aktivtraning.se/?_ga=2.9376509.997288247.1594471808-1213019649.1594471808 i vanlig ordning.

Jag slutade vid 12. Så 12,15 började jag gå söderut.
Jag lämnade snart Genarp och kom in i skogen. Hade tänkt ta en lunchpaus där, men antalet mygg gjorde att jag satsade på skogsbrynet istället.

Så jag bestämde mig med kort varsel.
Jag skulle gå från jobbet, hem.


Jag var tvungen att testa.
Kan jag gå 35 km?
Kan jag gå dem ensam?
Kommer jag orka fysiskt?
Kommer det göra ont?
Är jag tillräckligt mentalt uthållig?
Är det kul eller bara jobbigt?
Jag ville veta!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar