torsdag 6 augusti 2020

Vedema

Flera små leder, lite SL 2 och lite eget påhitt blev en fin rundtur i backigt skogslandskap

6/8 2020
Idag var det dax att ta en närmare titt på Vedema. Ett fint litet strövområde med tre markerade leder. Det ligger lite nordväst om Hässleholm och jag har varit här en enda gång förut. Den gången gick jag med ett gäng andra vandrare, det regnade, vi fikade under en tarp och vi gick "bara" på Skåneleden. Alltså fanns det ju mer att upptäcka!

Jag startade vid parkeringen närmast Barsjön och kikade på de vackra svanarna i den en stund innan jag gick över Rökeån och började med att gå den gulmarkerade leden.

Den korta gula slingan var trots sin längd lite krävande med rejäla uppförs och nedförsbackar. Men väldigt fin. Jag funderade genast på att besöka den igen när löven fallit från träden och utsikten var bättre.

Sen gick jag över ån igen för att gå in på den blå slingan.

Den blåmarkerade slingan följde åns kant en bra bit innan den vek ganska tvärt uppåt i backarna.

Nere vid ån kändes det nästan tropiskt. Vattnet porlade, insekterna flög, vattenväxterna svajade med strömmen och det var varmt och fuktigt i luften.

Efter att ha varit uppe på höjden i närheten av Vedema hall gick stigen ned för berget. Här fanns ett lyxigt rep att hålla sig i.

Efter den tvära nedförsbacken med repet valde jag att följa den röda slingan en bit till Norra vägen.

Även här var det backigt. Men uppförsbackar brukar ge en del fina utsikter, så det är det väl värt.

Skogen var grön och nästan ångande denna sommardag.

Sen gjorde jag som jag brukar, hittade på en lite egen väg. I min Lokalsinneapp hade jag hittat en liten stig bort mot Vedema (byn) som jag bara måste testa. En liten bit var jag nästan osäker på om jag gått rätt, men snart syntes en gammal skogsbruksväg.

När man går sina egna små vägar är man oftast ensam i skogen. Fast just idag var det inte mycket folk någonstans, de var kanska på stranden. Hittills hade jag mött en enda person, en man som orienterade med en "hittaut"-karta. Läs mer om hitta ut-orientering HÄR. Måste erkänna att jag blev väldigt sugen på att testa det själv någon gång!

Det var tur att nästan hela min runda gick i lövens skugga, för nu var det hett ute. 30 grader, knappt någon vind alls och uppförsbackar. Kallt vatten smakar sällan så gott som då.

Nu hade jag vandrat utanför kartan (den över själva strövområdet) och traskade på små skogsvägar som slingrade sig norrut. Ett litet svalkande moln dök upp på himlen, men inte riktigt där jag var.

Efter att ha försökt övertyga en flock med kor att jag var totalt ofarlig och att det var lite onödigt att de rusade iväg i sin hage sidanom vägen jag gick på så kom jag ut på dagens största väg. Vägen går norrut från Vedema mot Hågnarp. Den följde jag tills jag kom till en liten avtagsväg åt vänster som sluttade brant uppför och hade stenar (kanske resterna av ett gammalt vägräcke) längs ena sidan.

En liten blompaus är aldrig fel.

Väl uppe på höjden tog jag en liten avstickare för att kika ut över branten och inta lite lunch med denna utsikt.

Sen gick jag bara en liten bit till på vägen innan jag stötte på dagens fjärde markerade led, den bekanta orangea Skåneleden. Det är SL 2, etapp 2 Olastorp - Vedema. Läs mer om den HÄR. (Oberservera att jag inte gick hela etappen denna gång, den del jag inte gick innehåller mycket grusvägar och inte så mycket stig.)

Stigar är ju väldigt trevliga fast ibland är de lite svårframkomliga, som när ett träd blockerar hela stigen. Jag valde att gå tillbaka en liten bit och runda trädet istället för att försöka ta mig igenom det.

Det fick bli lite stanklivande och ett ovigt skutt upp på en stor fallen trädstam, sen kom jag förbi. Passsade på att rapportera hindret till Skåneleden, så de kan röja upp det lite. Det går jättesmidigt att rapportera det på deras hemsida när man är inne på sidan för etappen man går.

Här började jag känna igen mig lite. Hade ett vagt minne av att ha varit vid just Vedema föut, men det är ganska konstigt att man kan känna igen sig 2,5 år senare, under en helt annan årstid. Jag mindes plötsligt regnsmattret på tarpen när vi åt lunch den gången. (Senare kollade jag upp det här i bloggen och jodå november 2017 var jag här.)

En gigantisk rotvälta. I vanlig ordning undrar jag hur det låter när träden faller i skogen i stormarna, det måste vara ett mäktigt ljud.

På Skåneleden fanns det ett och annat lite kladdigt parti och en del spänger på en del av dem. Det kändes inte jätteupptrampat, kanske är inte denna del lika välbesökt som Österlen och Glumslövs backar. Nu hade jag förresten träffat den andra människan för dagen, en skogsarbetare med sin maskin. Två människor på fem timmar, det är lagom det!

Jag passerade lägerplatsen Vedema, den är jättefin med en liten stuga, vatten (på sommarhalvåret som bör kokas), grillplats och dass. Läs mer HÄR.

Efter några veckor då hösten kännts på intågande har en och annan svamp kikat upp. Nu var den nog lika varm som jag.

Och så dagens djur... överallt i skogen (jo, nästan överallt) fanns det små små skuttiga grodor.

Och så såg jag flera fina ekorrar. Denna hade en lång konversation med mig efter att den tappat sin kotte i förskräckelsen över en pustande människa i skogsbacken. Jag gillar ekorrar!

Skånska landsakps karta över strövområdet Vedema. Här kanske ni kan se vad jag menar med gul, blå och röd slinga.
Kartan kan du se mycket bättre HÄR. (Klicka på folder i texten på den sidan.)
Rundan enligt Runkeeper med loggade kilometrar och en skärmdump av Lantmäteriets karta i Lokalisnne över samma område.

Rundan efter att jag har kladdat lite.
Jag började vid P och gick som den lila linjen ungefär. Vedema hall, svanarna i sjön, de skämda korna och trädet som låg över Skåneleden har jag satt ut. Hjärtanen markerar ungefär var på rundan jag följde vilken ledmarkeringsfärg. Gul, blå, röd, den grå är min egen hittepå-del och är inte markerad, orange är Skåneleden.

Längd: 15,5 km
Tid: 5 timmar med fikapauser
Vandingstips: mycket backar, skor/kängor med bra grepp är att föredra, blött på en del ställen på Skåneleden, ta med kikare (utsikt, ekorrar och fåglar), ett lite vildare strövområde, stör inte svanarna i sjön, ut och nju och ta med fika