fredag 14 juli 2017

Röddinge - Eriksdal kvartsverk

Röddinge - Eriksdals kvartsverk och tillbaka.
En tur i Fyledalen till en turkos sjö.
14/7 2017
Idag valde jag en kortare solovandring.
Jag ställde bilen vid Röddinge kyrka (nära väg 11) och knatade genom den gulliga lilla byn västerut.

Väl ute ur byn valde jag att svänga höger vid gården Röddingeberg.
Där hittade jag en mindre grusväg och denna fina bänk vid julgransodlingarna.

Vägen smalnade av efterhand.
Det är alltid trevligt, för då dyker det fina upp.
Som vildhallon.

Jag följde en grusväg över ett krön...

...och kom till en ödegård.
Där fanns massor av Björnloka (en invasiv art som jag hört bör utrotas, ser ut som gigantiska Hundkäx, dess saft i kombonation med solljus ger brännskador.)

Men ödegården var spännande.
Tittade in lite här och där.

Sen skymtade jag dagens mål!

Det gamla kvartsverket i Eriksdal.
Läs mer HÄR.
Ett perfekt lunchpausställe.
Sand, skiffer, björksly, myror och hemgjord flädersaft och mackor.
Perfekt!

Vilka sagovyer!

Knatade vidare längs denna stig med hemmagjorda farthinder/fordonshinder (någon har grävt upp vägen så att den inte är farbar med bil.)

Kikar ner om kanten.

Dax att lämna den turkosa sjön.

Skogshumor? Haha...

Kom ut till en större väg, följde den en liten bit.
En bäck porlade.
Korpar ropade.
Sen svängde jag höger ut i skogen och förbi en bom.
Stigen fanns med på Lokalsinne-appen, men inte runkeeper.

Det finns så mycket vackert i skogen.
Synd att jag inte lärt mig vad alla fina växter heter.

Gamla ekar gör mig glad.
Vildsvinen med tror jag, för de hade bökat friskt under eken.

Någon har haft kul.
Skogstok.
Gissar ko/tjur.

I skogen är man aldrig ensam.
Såg massor av fjärilar idag, men de är lite svårfångade på bild, så håll till godo med en snigel.

Andra djur ser man bara spår av.

Lövskog, lite barrskog, äng.

Och vinbärssnäckor. På väg mot byn.

Röddinge charmade mig rejält.

En avslutande kopp te o
Och sen en tur till det mer urbana livet och Bo Olsson i Tomelilla för några fynd.

Skärmdump från Lokalsinne.

Runnkeepers koll på min runda.

Gick enligt blå linje ungefär (dålig styr på tumritandet tyvärr).

Här hittar ni Röddinge.

Längd: 8,6 km
Tid: 2,5 timme med fikapaus
Vandringstips: långbyxor kan vara skönt (rulla upp och ner beroende på växtlighet), gymnastikskor funkar fint, stigar, lättvandrat, ta med kamera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar