lördag 19 augusti 2017

Snogeholmsleden

Snogeholmsleden
Den gula leden i Snogeholms strövområde genom omväxlande landskap
19/8-17
Man kan starta var man vill på leden.
Den är väl markerad och det finns informationstavlor vid flera parkeringar.
Leden är markerad med gult.
Papperskarta kan man beställa här.
Jag valde att starta vid Kejsarhus strax bakom Snogeholms gård.

Leden gick bland växlande skog.

Förbi "myr New York".

Längs Snogeholmssjön gick flera leder.
Där fanns denna dag många som fiskade.

Längre fram på leden var det mer folktomt och vackert i skogen.

Sen gick leden genom en kohage med fantastisk utsikt.
Korna verkade vana vid vandrare.

En av den gula ledens många markeringar.

Vid Sövdesjön var utsikten fin...

... och hästarns nyfikna.

Sen bar det in i skogen igen.
Det suddiga bruna är en dovhjort. Jag såg fem dovhjortar på min runda. På flera olika platser.
Med tanke på hur mycket det var bökat på sina ställen antar jag att det även fanns gott om vildsvin.
Såg ett par rådjur och mycket fåglar med.

Värliga stigar.

Undrar när denna stam faller?

När jag närmade mig Snogeholmssjön igen gick stigen förbi ett fågeltorn i en kohage.
Här gick highlandcattle.

Ett finfint pausställe.

Vädret var fantastiskt.

En lyxig grillplats...

...precis vid sjön.

Sista biten följde leden vägen förbi Snogeholmsgården till parkeringen där min bil väntade.

Slingan enligt min runkeeper.


Längd: 17-18 km
Tid: 5 timmar med en lunchpaus och en eftermiddagsfika
Vandringstips: grillgrejer till någon av de fina grillplatserna, badkläder till ett dopp i Sövdesjön (på vägen hem med bil), skodon som tål väta (lite längre gräs här och där), kikare (för att spana på alla djur och gott humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar