lördag 24 mars 2018

Hallamölla - Vantalängan rundvandring på Skåneleden och Backaleden

Hallamölla - Vantalängan runt via två leder
Skåneleden öster om Christinehof och Backaleden längs Verkeån
24/3 2018
Jag valde att starta vid Hallamölla. På en parkering en bit från Ludaröd.
Över ån, förbi en turridningsgård och in på en smal grusväg som slutar vid en parkering med bra vändplats och utedass.

Gick först en liten bit tillbaka längs vägen och ner mot ljudet av forsande vatten.
Här finns gott om fikabord vid vattenfallen.
Sen gick jag tillbaka mot parkeringen igen. Det var både gul- och orange-markerat en bit.

Sen svängde gula Backaleden av och jag följde den...

...över Verkeån...

...över backar...

... och längs vackra vyer...

...med backar på ena sidan och ån på andra.

Sen svängde leden bort från ån...

... förbi en vacker liten gård... 

... ut på små vägar...

... förbi nyfikna hästar.
Över en ganska tvär backe, först upp och sen ner.

Till Lindskogen och hackspettarna.

Där i skogen fann jag denna skylt och vek av mot Skåneleden.

Mot Vantalängan.

En liten bit längs ån var markeringen grön.

Sen kom jag till Vantalängan.
Ett öppet mysigt stopp med möjlighet att mysa inomhus...

...med eldstad och bord och plats att sova...

...men även möjlighet att elda ute...

...och två fina vindskydd, rickepumps brunn, soptunnor och utedass.

Sen gick färden västerut längs Skåneleden.

I söderbackarna fanns mindre av den töande snön denna dag.

Nära Verkeån...

...och jag tänkte att "här måste vara vackert när det är grönt".

Lite grönt träffade jag ändå på.

Bilderna gör inte verkligheten rättvisa tyvärr.

Tillbaka vid Hallamöllas vattenfall var det skönt att vila benen.

Och fika!

Denna fina karta finns att ladda ner HÄR.
Den bjuder på flera fina alternativ för vandringar efter tycke och smak eftersom den visar alla övergångar över ån där man kan gå över och byta led för att skapa en rundvandring.

Detta var området jag gick i denna gång.
Har även gått från Christinehof till Hallamölla och från Brösarp till havet och åter.


Längd: 8-9 km
Tid: 2,5 timme med lite fika plus en timme vid vattenfallen efteråt.
Vandringstips: lättvandrat, Skåneleden har mindre backar än Backaleden, ta med kikare (mycket fåglar och hjortar), ta med kamera och gillgrejer, spännande för barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar