söndag 6 maj 2018

Söderslättsvandring mellan fält och genom byar

Med start i en backe på vandring mot havet, mestadels på grusvägar.

6/5 2018

(Bilderna är tyvärr inte tagna idag, men de är tagna ut med sträckan. Rapsen har inte kommit så här långt, men den börjar så smått blomma nu så om en vecka eller två är det lika knallgult igen som på bilden.)
Denna vandring går att göra även för icke bilburna.
Jag startade vid busshållplatsen Snapparpsvägen i Minnesberg.
Om man sedan tittar på en bra karta eller app (jag använder appen "Lokalsinne") så ser man var man kan gå för att komma till Tegelberga golfklubb.
Ut ur byn söderut på något som nog kan vara en gammal järnvägsbank eftersom grusvägen är så rak. Sedan vänster in förbi en bom som det står ridning förbjuden på. Till ett träd där det står en utemöbel. Därifrån söderut och genom en gård med en mycket hög tegelskorsten som sticker upp från marken. Sen är man vid golfklubben. Gå höger (söderut) på asfaltvägen.

Nära Minnesberg.

Efter golfklubben kommer man ner till väg 101, Landsvägen. Söder om den sträcker platta Söderslätt ut sig.
Gå rakt över Landsvägen och fortsätt framåt, söderut.
Följ vägen till Lilla Alstad. Gå ut ur byn åt väster (mot Västra Alstad). Efter en liten bit sväng vänster (söderut) på en grusväg.
Vägen går förbi gårdar mellan fält. Den svänger österut sista biten och då kommer man ut på vägen som går mellan Fru Alstad och Västa Virestad. Gå höger ut på den (söderut). Nu är man på skåneleden och kan följa markeringen hela vägen till slutpunkten på turen. Skåneleden passerar Ullahills magasin som har ett café bl.a. , leden går sedan genom charmiga Västra Virestad.
Under den allra sista biten passerar man bronsåldershögar på båda sidorna vägen. Informationstavla finns vid den ena högen.
Jag valde att avsluta turen vid Busshållplatsen Karlsnäs, men man kan följa Skåneleden vidare hela vägen till Trelleborgs Central nere vid hamnen.

Vandringssträckan var från grön markering till markeringen för 13 km.
(Glömde stänga av min runkeeper tyvärr.)
Men bussen går ungefär samma sträcka som jag körde sedan efter markeringen 13 km med undantag att den kör in och vänder en sväng i Alstad.

Närbild på sträckan utan led.

Från 7km markeringen följer man Skåneleden.

Längd: 13 km
Tid: ca 2h 45 min
Vandringstips: lättvandrat, mest grusväg och lite asfalt, ta med en tröja mot vinden eller välj en nästan vindstilla dag, solskyddsfaktor (här är väldigt lite skugga), finns en bänk i Västa Virestad vid ån om man vill vila benen. Njut!

Bussinfo: Bussen som stannar både vid start och slut är Regionsbuss 145 som går mellan Trelleborg och Svedala. Bussen går från Trelleborgs central (bra att veta om man vill förlänga turen) och från andra hållet kan man åka från Svedala station vilken man kan ta sig till med pågatåg.
Busshållplatsen i Minnesberg heter Snapparpsvägen och är vid en liten vändslinga nära väg 108. Busshållplatsen vid slutet jag valt heter Karlsnäs. Bussfärden mellan dessa två platser tar ca 15 minuter och kostar 25 kr (om man använder rätt app - den äldre varianten som heter Reseplaneraren, i Skånetrafikens nya app blir kostnaden den dubbla!)
För turlistor se Skånetrafiken eller i deras appar.