söndag 29 juli 2018

Rögle och Billebjer runda

Rögle och Billebjär
En liten rundvandring med fin utsikt, bad och fiskesjöar.
29/7 2018

Idag blev det en spontan liten rundvandring.
Startade från parkeringen här:
Och gick sen till Rögle dammar.
Där gick jag längs kanten av de stora fiskedammarna västerut.
Sen följde jag en grusväg en liten bit till rundans höjdpunkt.

Naturreservatet Billebjer.
Läs mer om naturreservatet, dess historia, naturen och de regler som gäller i området

Här har man förut haft ett stenbrott. Idag är det vattenfyllt och en mysig badplats.

Bara en liten bit från vattnet finns Billebjer (yxberget). Härifrån har man en fantastisk utsikt!
Bad och berg, perfekt utflyktsmål om man har barn. (Men kom ihåg att vattnet är djupt där!)

Jag funderade på att promenera vidare till Dalby Söderskog, men det fick vänta till en svalare dag.

Så jag tog grusvägen åt öster tillbaka till bilen. Kikade tillbaka mot det lilla berget.

På kartan jag har är rundan jag gick markerad med blått och kallas Billebjerspåret. Fast markeringarna jag såg lite här och där var mer vit/gröna! Lite förvirrande.

Hittade en ny liten kompis :-)

Kartan hittar du HÄR.

Regionsbuss 175 som går mellan Dalby, S Sandby och Flyinge stannar nära min startparkering på hållplats Billebjersvägen. Sök tider på Skånetrafiken.

Längd: 8,5 km
Tid: några timmar, 3 kanske.
Vandringstips: ta med badkläder, ta med kikare att titta med från det lilla berget, vägen till Rögle dammar var rätt tråkig så rekommenderar Billebjär men nästa gång ska jag kombinera med Dalby Söderskog istället, ta med fika och fika på berget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar