onsdag 23 juni 2021

Friseboda och Dunderbäcken

Friseboda och Dunderbäckem
Två olika naturreservat i östra Skåne på en dag

23/6 2021
Jag valde att starta i Friseboda naturreservat.
Läs mer på


Friseboda sträcker sig längs havet i Hanöbukten men sandyner, skog och hav.

Men jag valde att börja gå inåt land. Jag gick till Olseröd och där svängde jag in på en cykel- och gångbana som måste ha varit en järnvägsbank. Där nere är Friseboda och kusten.

Efter ett tag kom jag till Dunderbäckem naturreservatet. 
Vilket underbart namn!

Här var det magiskt vackert!
Måste komma tillbaka och utforska mer.

Sen knatade jag förbi Degeberga-Widtsköfle golfbana, som mest såg ut som en sväng i sommarhettan.

In i skogen.
Passerade en bit från Vittskövle slott (privatägt, men fint om man vill ta en extra sväng).


Marken här är sandig.
Där det finns sand finns det tallar.

Underbar skog.

Jag gick in till kanten av byn Vittskövle och vidare in mot Söndre sand.
Dyner och skog.
Och en hel del flygfä denna dag...

Hade tänkt köra en tvådagars vandring, men en allergisk reaktion tvingade mig att styra mot bilen. 
Röda glador 
höll mig sällskap.

Så jag gick österut.

På kvällen ser man mer djur.
Här är ett av rådjuren jag mötte.
Såg även harar, igelkottar och massor av fåglar.

Det blev en heldag på ca 30 km.
 
Gick den lilamarkerade sträckan plus några avstickare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar