lördag 7 januari 2017

Kolmilavägen

Kolmilavägen utanför Lönsboda
En skogsrunda.
7/1 2017

Vaknade till ett stilla snöfall.
Vandringskängorna flörtade vilt med mig och då bara måste man inse att man måste utnyttja läget. 
Så vi körde till Kolmilavägen och ställde bilen vid några morötter (någon matar viltet med morötter och släger ut dem längs ensliga vägar).
Sen knatade vi längs skogsvägar och stigar i nästan en mil.
Med karta med och runkeeper igång är det omöjligt att villa bort sig.

Jag gillar hur dåtiden märks här i skogsbygden. Stenmurar finns det gott om och de får mig att fundera på hur de som gjort dem levde här på sin tid.
Emellanåt följde vi Skåneled. Den har en förmåga att dyka upp där jag är...
I ett tätt granparti hittade vi stora tass-spår! Då blev vi nästan lite till oss, här finns nämligen både enstaka vargar och lodjur.
Fast en kvart senare så vi en man irrar runt i skogen och kalla på en hund, så det var nog bara en förrymd byracka.
Två fikastopp blev det. Ett mackstopp med sjöutsikt och ett kakstopp i ett jakttorn som var lyxigt värre med tak och allt.
Jag tror det varit en gräsklippare... hur den hamnat mitt i skogen vette gudarna. Men om den försökt gnaga sig fram över stock och sten förstår jag varför den avlidit!
Solen lyste med sin frånvaro. Men molnen släppte små fina vita flingor och korn på oss mest hela tiden.

Kartan är mest för mitt eget kassa komihågs skull, så jag minns var den finfina rundan väntar på mig till nästa gång kängorna flörtar med mig.

Tid: 3,5 timme
Längd: 9,6 km
Vandringstips: gps och vandringskängor
Var: strax söder om Lönsboda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar