fredag 6 januari 2017

Vakö myr

Vakö myr
En liten tur på en spångstig en magisk vinterdag.
6/1 2017
Vaknade till -17 grader (!!). Det är kallt för Skåne i vart fall. Ville ut lite lagom och kom på att det fanns ett ställe jag funderat på i flera år att besöka, men det har liksom inte blivit av. Vakö myr. Ligger utanför Älmhult i Småland. Och när det är gnistrande kallt så att all tänkbar gegga är stel och myggen inte har minsta chans att jaga mig så är det ju helt perfekt att kika på en myr!
Små mysiga spångar ledde en liten bit ut på den 13 kvadratkilometer stora myren.

Frostfoton.

Det är så tyst att man nästan får ont i öronen. Inte ens vindsus. Riktigt, riktigt knäpptyst. Man kunde höra frostflingor falla från grenar.

Sällskapet.

Till och med spindelnätet var fina på denna sagolika plats. Som en skir spetsduk hängde den mellan barkbitarna.

Nu kan jag lägga myrar till listan över natur jag gillar. Och jag måste bara åka dit igen, när ljungen blommar och se det grönlila vidderna!

Hitta till Vakö myr
Vägbeskrivning
Följ skyltar “Vakö myr naturreservat” från väg 120 vid Lindhult, ca 5 km öster om Älmhult, fram till P-plats vid Låkan. 
Tillgänglighet
Från P-platsen finns en delvis spångad stig över myren till Flatön och till utsiktspunkten Berget. Stövlar rekommenderas

Text ovan (beskrivning) och karta är lånade från lansstyrelserna .

Längd: Spången är 2 km lång, fram och tillbaka plus en bit utan spång blir nog ca 5 km.
Tid: ett par timmar om man njuter
Vandringstips: ett perfekt litet äventyr med barn, lättvandrat, fin utsikt vid spångens slut på en liten bergsknalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar