söndag 2 september 2018

Historierundvandring söder om Genarp

Historierundvandring söder om Genarp
Från vikingatid, via pesten till baronens grav - en runda för nyfikna i vacker natur
2/9 2018
Jag parkerade på en parkeringsplats strax norr om Olstorpshus.
Koordinater 55.559573,13.432734. Knappa in på googlemaps.

Från parkeringen gick jag en bit västerut längs Skåneleden. När jag kom till en skylt om Häckeberga-Husarahagen där jag tog en lov söderut runt kullar där människor som dött av pesten i början av 1700-talet begravts.

Det är inte bara en historisk plats och en vacker gammal bokskog utan också ett naturreservat. 

En liten doft av höst och ljudet av tranor dagens 21 grader till trots.

Någonstans söder om detta naturreservat finns en stenåldersboplats.

I kanten av skogen fanns denna vackra vy.

Här fanns skog från år 1721!

Tillbaka mot Skåneleden.

Skåneleden västerut igen. Mot Degeberga hus.

Och sen norr ut en bit längs denna väg.

Sen österut på en grusväg och en liten omväg till. Upp på Degeberga berg.

En backe som bjöd på lunchsällskap i form av nyckelpigor...

...och grodor.

Passerade en "modern" plats...

...innan jag gick förbi resterna av Mickelborg.

Österut till asfaltvägen och sedan norrut en bit på det hårda underlaget, förbi en underbar gammal ek med en stor stenhög under.

Längs ett dike med byggda stenkanter mot en vändplats.

Och så en bit till in i skogen. Upp i en backe med stående stenar och en "geocach".

Till Baronens grav från 1920-talet.
Vila i frid Gustaf och Elsa.

Min lilla runda enligt appen runkeeper.

Kartan i appen lokalsinne som jag utgick från, men som jag kompleterade med en papperskarta över Häckeberga & Romeleåsen jag hittade på biblioteket i Genarp (men som också finns på en fin skylt där jag parkerade bilen).

Ungefär såhär gick jag. P = parkering. B = Degeberga berg. Det nedre korset står för pestkyrkogården och det övre för baronens grav.

Längd: 12 km
Tid: 3,5 timme med lunch
Vandringstips: lättvandrat på mestadels skogsvägar, hundvänlig vandring, läs på alla skyltar, ta ett foto av kartan när du parkerar om du inte har papperskarta, vackrast var Husarahagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar