lördag 25 april 2020

Lilla Rödde-runda

Lilla Rödde-runda
 En vårvandring i en krummelur, med bäckar, skog och hjortar

25/4 2020
Så var det dax igen för en liten vandring!
Efter en vacker solig vecka med lövsprickning var det rätt mulet till en början. Men vad gör det.

I dag blev det en sväng utanför alla leder. Ännu en egen påhittad runda.
Först lite stig, sen lite gammal grusskogsväg.

Körsbärsträden blommar och naturen är som allra vackrast nu, mellan hägg och syren.

Vårljuset som jag längtat efter hela vintern och en värld i klara färger igen. Så härligt.

Bitvis var denna runda lätt traskad även om den var nästan helt asfaltsfri.

Men visst, några små hinder gör det intressantare. Här var det dock lätt att runda de fällda träden. (Se trädet på kartan).

Harsyran blommade.

Sen glömde jag ta bilder, för det blev lite mer intressant. Det visade sig nämligen att det jag tolkat som en bom var en rejäl låst grind med tillhörande högt staket. Vid gården Stampen. (Se den röda markeringen på kartan, det orange föreställer staketet.) Så det gick inte att passera där. 

Vi valde då att följa staketet söderut. Utan stigar, genom skogen. När vi nådde ett hus valde vi att gå precis utmed staketet, mellan det trädgården. Ett litet skutt över ån, in bland träden igen och där hittade vi en liten bro. Vi gick över den och var då nära nästa hus och kom ut på en väg vid Stora Rödde.

Genom byn. In vid gårdslängorna av murad sten, bort till staketet med ännu en stor grind och...

...denna spännande ingång att gå igenom.
Äntligen på andra sidan staketet!

Här fanns breda skogsvägar och hjortar.
Vi var inne i ett hägn. Men hjortar är fina och lite skygga och jag blir bara glad när jag ser dem. Inga läskiga tigrar bakom staketet alltså. Området tillhör sannolikt Simontorp Säteri.

Vid Avelsbäcken gjorde vi ett fikastopp. Idag var vandringssällskapet en vän, som också tog foto på den glittrande lilla bäcken.

Jag passade på att svalka mina bleka fötter.

Björkarnas skira grönska är så fin!

Här var som små raviner i landskapet. Det syns knappt på bild, men jag gillade dem.

Vi gick ut ut hägnet genom samma märkliga, rostiga grindanordning som vi gick in, sneddade genom Stora Rödde ner mot Lilla Rödde. Sista biten gick vi i en liten extra böj bara för det var så härligt.

Den mulna förmiddagenn blev till en solig och fin vårdag.


Rundan enligt min Runkeeper.
Det var mellan kilometer 5 och 6 på kartan vi gick längs staketet.

🚙 = parkering
🌳 = fällda träd över vägen
⛔ = låst grind
🦌 = här såg vi hjortar
🌀 = den rostiga grindanordningen

Längd: 11,8 km
Tid: 3 timmar
Vandringstips: det är väldigt vackert i detta område, men staketen gör det lite lurigt att lista ut var man kan ta sig fram, spana hjortar, på några ställen kan man se att man är på en ås (utsikt), njut av bäckarna.
Har gått en annan runda tidigare i år med bilen parkerad på samma ställe, kallade den Blentarprunda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar