tisdag 26 maj 2020

Romeleklint och Jävan observatorium

Romeleklint och Jävan observatorium
En liten runda upp och ner och upp igen... på Romeleåsen 

26/5 2020
Slutar tidigt på tisdagar och prognosen såg lovande ut, så ryggsäcken fick följa med till jobbet i morse.

Jag tog en tur upp till Väderkullennsom ligger en bit öster ut från Bjönstorps slott, skyltat med The Lodge från Södra Ugglarp.
Väl där valde jag den blå Romeleslingan (5,5 km)

Efter lite backar och utsikter samt lunch i det som möjlugen var årets första sommardag knatade jag vidare.

Här gick det brant uppför. Skåneleden och den blå Romeleslingan gick samma väg här, men sen vek den blå västerut.

Några höjdmeter till och söutligen var jag uppe på Romeleklint där kastanjen blommade.

Varmt och svettigt i backarna. Perfekt med shorts och vandringsskor idag.

Det borde vara förbjudet att behöva vistas inomhus när naturen är så här vacker!
Jag lämnade den blå leden då den gick längs en liten grusväg och gick lite längre västerut.

Sen gick jag in på ett MBT-spår och upp mot Jävan.

På denna lilla topp finns två spännande byggnader.

Det är dock inga landade, små rymdskepp som man kanske lätt kan fantisera ihop.
Det är Lunds universitets astronomiska obervatorium.

Från Jävan gick jag  norrut på ytterligare en MBT-stig (sådana finns det gott om i skogarna här).
Passerade dessa ståtliga granar...

...och andra maffiga gamla träd.

Jag snirklade mig genom skogen och ut genom en hage vid L Ryd och tog grusvägen bort mot bilen.

Dovhjortarna var inte helt nöjda med mitt vägval och flyttade sig för säkerhets skull en bit bort från vägen.

Det blev en skön eftermiddagsrunda i backarnas tecken. 
Härligt!

I den västra sidan av bilden syns den blå Romeleslingan, topparns Väderkullen, Romeleklint och Jävan.

Ungefär så här gick jag.
Karta finns på skylt vid parkeringen eller googla "Romeleåsen Häckeberga karta" så hittar du hela kartan som en pdf-fil.

Längd: ca 6 km (om man går den blå Romeleslingan runt och inte till Jävan är det 5,5 km).
Tid: 2 timmar
Vandringstips: lutar delvis ganska rejält, kikare kan vara kul att ha med för utsikt och djurspaning, du går en liten bit av SL2 etapp 14 (Skåneleden) där sträckan beskrivs som utmanande (läs mer HÄR), ta med fika, vatten och pigga ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar