fredag 17 juli 2020

Hemestern del 1 - roadtrip norrut

Från Skåne till Vänersborg

17/7 2020 - 19/7 2020
Då var det äntligen dax för årets stora resa!
Vi, jag och dottern, har längtat och planerat hela våren och hållt tummar och tår att det skulle gå att resa inom landet.

DAG 1
Vi startade vår resa i Skåne och styrde norrut längs kusten. Första stoppet fick bli i Halland eftersom Skåne är det som är hemma.

Vi började med ett stopp (nr 1 på kartan ovan) i Laholm. Där hade vi hittat ett teckningsmuseum. Inte så stort men väldigt fint.
Läs mer om museet HÄR.

De hade också en testa på avdelning, nog mest riktad till barn, med pennor, böcker, papper, saxar, färger med mera. Dottern satte sig bums och ritade, så jag fick också roa mig en stund. Mjau!

Laholm visade sig inte bara ligga väldigt fint längs Lagans strömmande vatten, utan var också en mysig och pitoresk plats.
Vi vandrade iväg för att äta på laxrökeriet nere vid ån.

Stopp nummer 2 (se kartan) var för att gå en KORT bit på Hallandsleden i ett naturreservat i Simlångsdalen.

Där tittade vi på Danska fallen. Ett 36 meter högt vattenfall som svenskarna enligt historien skulle bygget en så dålig provisorisk bro över att flera danskar föll ner.

Stopp nummer 3 (se karta) blev Fjärsås Bräcka Naturreservat och fika utanför Naturum. (Fika kunde man göra utomhus, själva Naturum var tyvärr stängd.)

Uppe på denna höjd kunde man se en stor sötvattenssjö åt ena hållet och havet en bit bort åt det andra. För den som gillar historia fanns här säkert också en hel del att kika på.

Om vi orkat/haft mer tid så hade vi nog stannat en stund vid Bohus fästning också (strax norr om Göteborg), men det började bli dax att ta sig till dagens etapp mål - Vänersborg.

Efter en tur in till centrum och lite mat vandrade vi längs sjön tillbaka till hotellet.
.........................................................................
DAG 2
Ny dag, ny karta!
Idag var det en lång färd till att ge sig i kast med. Från Vänersborg till Tallhed (lite norr om Orsa).

Vägen längs Vänern var väl fin på sitt sett, men det var få fina vyer från denna "stora" väg. Det räckte med två träd i bredd mellan väg och sjö för att den skulle skymmas helt av grönskan. Och Åmål... jag förstår att den kallades "fucking Åmål" i filmen.

Dagens första riktiga stopp (nr 1 på dagens karta) var i Karlstad. Solen lös med sin frånvaro denna dag, men vad gjorde det. Jag skulle äntligen få besöka Sandgrund, något jag drömt om i ett par år.

Vad är då Sandgrund? Jo, det är Lars Lerins konsthall. Vet du inte vem det är får du googla.

Hans akvarellmålningar är helt underbara! Så mycket detaljer, ljus som faller så fint, de rogivande tonerna och motiven... <3

I verkligheten är hans vackra bilder stora och ännu finare.

Efter konsthallsbesöket behövde vi lunch och hittade ett supermysigt ställe bara ett stenkast bort. Zest heter det. Gillar man eko och reko är det skället perfekt (och nej, det är inte bara för vego-folk, det finns kyckling).

Sen körde, körde och körde vi. Kaffe och glass-stopp och så köra igen. Landskapet böljade fram allt mer och någonstans på vägen blev det mer mjuka berg och dalar. Skog, skog, skog. Några sjöar. Massor av röda trähus med vita knutar.
Sen var vi i Mora. (Nr 2 på dagens karta)

Hade hoppats på att se lite dalahästtillverkning, men klockan hade passerat 16 denna lördag så vi kikade bara runt lite.
Här är målgången i Vasaloppet.

Lite dalahästar fick jag sett.
En STOR vid Siljans kant.

Och en mycket mindre betonggrisvariant vid mataffären.
Vi provianterade lite till morgondagens frukost och körde sen till dagens sista stopp.

En söt liten stuga var en härlig kontrast till gårdagens hotell. Lungt och fridfullt vid Tallhed. Vi bodde i stugen Ekorren (med ljust tak). Gammal utanpå, ny inuti. I huset sidan om fanns ett fint kök och badrum. Läs mer HÄR. (Nr 3 på dagens karta)
..............................................................................
DAG 3
Sista dagen på resa norrut.
Denna dag avverkades sträckan Tallhed (Orsa) till Sätra (Docksta). Ännu en intensiv kördag, men med ett stort stopp, ett mindre och ett mål.

Vi hann inte så långt innan vi fick skutta ur bilen en liten stund och beundra utsikten i Skattungbyn.

Sen var det fyll fart förbi Edsbyn och Harsa till Järvö och Järvszoo.

Förutom att vi fick se massor av svenska vackra djur som fjällräv, lo och berguv, så njöt vi av lugnet i denna djurpark. Hägnen stod ganska glest, man gick på en trägång hela rundan runt och det gjorde att alla färdades ganska tyst och den naturliga naturen stod i centrum. Väldigt fint även om jag är rätt kluven inför djurparker som fenomen egentligen.

En vilande älgmamma med två kalvar.

Efter flera timmar bland djuren var det tid att köra vidare. Det var långt kvar och ett fikastopp behövdes på vägen. Så jag hittade detta mysia ställe! En fd kyrka som nu var café och konsthall. Esters cafe.

Efter lite hembakat och kaffe/smoothie var vi redo för sista sträckan.

Framme!!! Äntligen! Vid den hyrda stugan i Säter vid Docksta i HÖGA KUSTEN.

Efter att ha installert oss och lagat middag var jag nyfiken på omgivningarna och valde att gå uppåt berget och in i skogen. Där snubblade jag över en intressant skylt och var bara tvungen att testa stigen!

Det visade sig till min stora förtjusning vara en mycket trevlig liten stig.

Den ledde mig till Herrestatjärnen.
Så vackert!

Så tyst och stilla.

Knatade tillbaka och hittade blåbär på vägen.

Hittade också en ny kompis. :-)

Nu sitter jag i stugan med den här utsikten över Dockstafjärden och skriver.
Vilken njutning!

Stugan är liten och charmig, med udda koppar, knarriga pinnstolar och en liten kamin. Dottern tog det lilla sovrummet i besittning så jag sover i kökssoffan.

Nu är jag rätt trött. Ungefär 130 mils körning på 3 dagar tar ut sin rätt när man inte är van att köra så långt.
Tittar på kartor och i turistbroschyrer och planerar och drömmer om vad vi ska se de kommande fem dagarna i Höga Kusten.
Tittade lite på väderappar också i planeringssyfte, men det var ju så där hjälpsamt.

Uppifrån: SMHI, YR, GFS, DMI
och deras prognoser för morgondagen.
Jag bestämmer att GFS har fel, även om den är den enda med en liten sol med i bild.

HÖGA KUSTEN blir ett eget inlägg.