söndag 16 maj 2021

Naturreservat - Andarum Söder

 Naturreservat - Andarum Söder

Djurrödsbäckens dalgång
Rölabackarna
16/5 2021
Dags för två naturreservat till.
Skåneleden passerar båda,
men eftersom jag vandrade själv behövde jag fixa till en rundvandring så jag kom tillbaka till bilen.

Jag parkerade vid Christinehof slott. Där hade de lagt sig till med betalparkering, men jag chansade på att det inte var jättedyrt (kom upp i ca 35 kr på sex timmar).

Bilderna envisas med att lägga in sig i omvänd ordning, så jag beskriver min runda lite bakvänt... gick egentligen i motsatt riktning  men strunt samma.

Jag gick längs vägen mot Luaröd och Eljaröd.
Efter ca 2,5 km vek jag av söderut, förbi Kvasaren. Därifrån gick jag genom skogen på vägar med vägbom mot Bontofta.

Istället för att gå rakt ner till Månslundagården svängde jag västerut på en grusväg som gick i en båge runt Månslunda.

Här hittade jag en fin-ful rastplats.
Perfekt för lite fika och strumpfix.

Sen blev det en del asfalt genom vackra landskap. Först åt nordväst och sedan mot sydväst efter T-korsningen. Genom Ry.

Strax efter Lilla Rygården, som verkade vara café och B&B
(jodå, hittade det https://www.lillarygarden.com/ )
svängde jag in på en liten grusväg.
Den blev mindre och mindre.
Lagom stor till en fyrhjuling.

Den lilla pyttevägen avslutades vid/på en hustomt precis vid ån i Ryadal.
Sen blev det grusväg västerut.

Vid Hallsberg Gård och Stenar museum (läs mer på https://www.google.com/amp/s/test.farsharadshembygdsforening.com/%3fpage_id=9 )
där jag följde delar av etapp 9 och 8 åt nordost.

Gott om hagar, kalvar och stättor.

Kalvarna var väldigt nyfikna.
Så det var rätt skönt med ett stängsel vid vindskyddet där jag åt lunch.
Lägerplats Heninge heter det.

Skylt vid lägerplatsen.

Här var det mysiga stigar.

Dagens ena naturreservat var Rölabackarna

Vackra? Vet någon vad de är?

Över ett biflöde (tror jag) till Djurrödsbäcken.

På en trevlig liten spång.

Sen följer Skåneleden dalen.

Ibland går stigen i kanten på dagens andra naturreservat, Djurödbäckens dalgång...


Och så upp till vägen för att sluta cirkeln.
Bara en liten bit kvar tillbaka till slottet.

Min runda blev ca 27 km.
Stig, skog, odlingslandskap, grusväg, asfalt, lite av varje.
Två naturreservat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar