torsdag 13 maj 2021

Naturreservat - Hörby Norr

 Naturreservat - Hörby Norr

Östra Fulltofta

Fulltofta - Häggenäs

Fulltofta gård

13/5 2021
Nu har jag vandrat på de flesta välkända och mindre välkända ställen i Skåne.
Jag behövde ny inspiration och fann en källa att ösa ur!
Skånes 330 Natuurreservat stod på en lista som skräpade här hemma. Jag bockade för de ca 110 som jag besökt och det fanns ju massor kvar!
Jag började leta och fann https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/ 
Där kan man zooma in och klick fram namnen.
Jag gjorde listor över vilka naturreservat som låg nära varandra, sen letade jag upp kartor på https://minkarta.lantmateriet.se/
och laddade ner en hel hög.
Kartorna gav jag namn efter närliggande ort och riktningen därifrån.
Sen är det bara att skriva ut, rita en rutt och mäta lite!
Jag gör rundor där jag får se naturreservat. Min senaste hobby.

Så denna karta kallar jag Hörby Norr.
Mitt mål var att besöka naturreservaten: Östra Fulltofta, Fulltofta-Häggenäs och Fulltofta Gård.

Jag ställde bilen vid Storkhägnet, strax väster om Fulltofta slott och kyrka.
Jag startade med att följa små vägar söderut, sen vek jag av mot nordost.

I frodig ädelskog vandrade jag genom Östra Fulltofta.
Jag passerade också porlande S:ta Magnhilds källa.

Efter en åskig förmiddag kom en varm och somrig eftermiddag.

Jag knatade på blått spår och orange skåneleden ett tag, sen följde jag det blå i en båge innan jag kom till Fulltofta Naturcentrum.
Kiosken var öppen, men jag var mest i behov av toaletterna.
Lite fika ur ryggsäcken och så vandra vidare.

Jag följde lila markeringar, gick lite off road, knatade en bit längs rött spår. Passerade den större vägen och följde någon blå markering igen.

Söt liten stig. 

Den vackraste årstiden
i mitt tycke
är just nu.

En Naturreservatskylt.
Här är Fulltofta Gård (kallas bara Fulltofta på skylten) och en bit in finns Fulltofta-Häggenäs.
Läs mer på

Böljande backar och en ringlande å.

Fäladsmarker.

Stigen gick längs kanten till Fulltofta-Häggenäs. Det finns öppning i hagen för dem som vill ströva in en sväng där. Givetvis tog jag en liten runda innan jag fortsatte turen.

Över den glittriga ån igen.

Vitsippehav omger enarna.

Tillbaka vid storkhägnet.
Fullt med storkar innan för nätet, men även gott om storkar utanför.
En del häckar ovanpå hägnet.

Stora fina fåglar.
Finast var de som flög fritt.

Min, nu något skrynkliga, karta.
Lila = där jag gick.
Jämför med kartan över strövområdet (länk längre upp i texten).




Min runda blev 12-13 km.
Den gick på stigar, grusvägar och lite på smal asfaltsväg.
3 naturreservat.



Skriv gärna en kommentar om detta inlägg var av intresse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar