söndag 17 januari 2021

Fogdarödslingan plus en dryg mil till

Fogdarödsslingan plus en dryg mil till
En fantastisk vinterdag längs en led i bokskog och utan led i stillhet i granskog

16/1 2021
Hemma hade snön smält bort. Så jag hojtade i facebookgruppen Vandringaträning Skåne. Jag fick många förslag på var jag kunde hitta snö. Någon föreslog trakterna kring Höör.

Så jag googlade lite och hittade Fogdarödsslingan. Lite information och karta finns här http://www.vandraimittskane.se/0/18/vandringsleder-hoor/

Det var vacker, böljande bokskog i vinterskrud. Snön böjde grenarna ner över stigen och krävde att jag böjde mig ner för att passera.

Snö är inget självklart inslag på vintern i Skåne. Så jag njöt desto mer denna dag. 

Emellanåt kändes det knappt som att jag var i Skåne. 
Jag mötte en handfull rödkindade människor längs leden. Leden markerades bara där den svängde av med blå pilar och ibland med en kilometermarkering.

Så fort jag lämnade Fogdarödsslingan för att fortsätta åt nordost via Skåneleden, mot Misseröd, hördes bekanta knackningar.
Hackspettarna var det full fart på.

Vid Misseröd svängde jag österut och gick längs vägen ett tag. Lite skönt att vandra o-halt en stund faktiskt.

Härligt med solsken!

Sen vände jag söderut på en väg med en bom över, tror den hette Skällebjärsvägen. Här hade bara en hare och en räv vandrat före mig sedan snön kommit och det blev lite småpulsande.

En liten brasa är alltid mysigt. Och lunch i solen. Vilken lyx!

Sen knatade jag söderut på Kvesarumsvägen (som mer är en fd väg/ stig bitvis) mot Bjävröd.

Jag njöt i kubik kan jag lova.

Snö...

   Snö...

Snödjup = strax ovanför anklarna.

Björkskog i snö.

När min väg kom fram till en parkeringsplats med Fulltofta strövområdes skylt svängde jag av och in på Skåneleden åt nordväst.

En bit av sträckan var väl upp trampad, men det glesades snart ut bland spåren och tillslut mötte mina kängor bara spåren efter en person med små fötter som gått i motsatt riktning. De snöiga överhängande grenarna blev dock fler bitvis.

Hmm... var är pölarna egentligen, hur fruset är det och är här spänger under snön?
Blev inte klok på något av det, men höll mig torrskodd efter att gått försiktigt.

Förutom spår efter hare och räv fanns det vildsvinsspår.

Jag kom tillbaka till anslutningsleden mellan Skåneleden och Fogdarödsslingan igen och valde att gå den andra halvan av slingan tillbaka till bilen längs en skogsklädd kam.

En helt fantastisk dag på solotur.

 

Parkerade vid P. Blå linje är ungefär Fogdarödsslingan (5 km) och lila linje är min egen extra runda (ca 11 km).

Längd: 5 + 11 = 16 km ungefär
Tid: 5 timmar med lunch och lite fika
Vandringstips: det är lite kuperat, skåneledsdelen kan nog vara lite geggig när det töat, man blir lite tröttare i benen av att gå i snö, kängor är skönt när det är ojämt, använd naturkartans app med karta så ser du namnen på ställena och alla små korsningar, ta med lunch, kläder efter väder och ut och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar