fredag 1 januari 2021

Rodatorpsstigen i Snapphanebyggd

 Rodatorpsstigen i Snapphanebyggd
En underbar led i Kullaskogens strövområde norr om Sibbhult

1/1 2021
Nytt år, nya vandringar!
Idag styrde jag kosan till Kullaskogens strövområde. Vid Sporrakulla gård, som är ett byggnadsminne och är värd ett besök i sig, börjar flera vandringsleder. Den kortaste är 1,5 km och den längsta är 8,3 km. Jag valde den längsta, Rodatorpsstigen.

Dagen bjöd på snöblandat regn och 1,5 plusgrad. Fast med bra kläder och täta kängor är även det ett härligt väder att vara ute i.

En fägata på väg ner för en ekebacke vid Dalshult gård. Älskar färgerna på mossan och de gamla eklöven.


Det finns gott om lavar, mossor och frisk luft.


Detta var det soligaste det blev denna dag. Men dis kan också vara mysigt.


Inne i skogen var det alldeles tyst. Det var tunnsått med vandrare denna dag och det enda jag hörde var tickandet av små snökorn och vattendroppar mot regnställets huva.

Rodatorpet vid sjön Farlången. Här finns utedass och grillplats. Jag sökte dock skydd i ett litet, nästan tomt, vedskjul. Det var väldigt mysigt att sitta där i skydd från nederbörden och äta lunch och dricka kryddigt julte.

Jag var inte helt ensam i skogen. Tre ståtliga rådjur träffade jag på (fast de fastnade inte på bild) och det fanns gott om spår från vildsvinens framfart.

Det gick att ta sig fram rimligt torrskodd hela vägen, vilket nästan förvånade mig denna leriga vinter.

Tillbaka vid Sporrakulla Gård.

Jag gick allrså Rodatorpsstigen som är markerad med små gröna prickar. Den går igenom Sporrakulla naturreservat och Dalshult naturreservat och snuddar vid Grävlingabackarnas naturreservat. Man passerar tjärdalar, en kolbotten och några ruiner. Den går på skogsvägar och underbara stigar.

Mer information och länk till folder och karta över området hittar du på


Längd: 8,3 km
Tid: 3 timmar med lunch
Vandringstips: kläder efter väder, ta med fika, gå tyst och njut av tystnaden och spana efter djur, ta en folder vid informationstavlorna vid parkeringen och läs om Sporrakulla Gård, Rodatorpet och snapphanarna, ut och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar